De Social Value Foundation brengt mensen en partijen samen om gebouwen en gebieden socialer en gezonder te maken. Van woningen tot utiliteitsgebouwen, van buurten tot publieke ruimten: overal waar mensen wonen, werken of samenkomen, zetten wij ons in voor meer leefkwaliteit.
We werken met bedrijven, overheden, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen. Niet los van elkaar, maar juist samen, omdat maatschappelijke waarde ontstaat door verbinding. Onze overtuiging: een betere gebouwde omgeving betekent een beter leven: voor iedereen, nu en in de toekomst. Wij werken vanuit één kernwaarde: de gebouwde omgeving draagt bij aan een betere leefkwaliteit voor huidige en toekomstige generaties.
Onze speerpunten
We richten ons op vijf speerpunten die samen het fundament vormen voor sociale waarde in de gebouwde omgeving.
1.
We helpen een inclusieve en toegankelijke leefomgeving te creëren met voldoende maatschappelijke voorzieningen.
2.
Dit ontstaat waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Daarom stimuleren we ontmoeting en sociale interactie.
3.
Gebouwen en buitenruimtes moeten uitnodigen tot beweging, rust en comfort, met aandacht voor daglicht, binnenlucht en akoestiek.
4
.Wij dragen bij aan oplossingen voor maatschappelijke en milieu-uitdagingen, zoals klimaatverandering en sociale ongelijkheid.
5.
We betrekken bewoners en gebruikers actief bij de ontwikkeling en het beheer van hun leefomgeving .
en bewaken van sociale waarden.“
Inge Kortekaas (mede-oprichter)
Stichting zonder winstoogmerk
De Social Value Foundation is een stichting zonder winstoogmerk. Dat betekent dat elke euro die binnenkomt rechtstreeks terugvloeit naar de projecten en de mensen die we ermee ondersteunen. Geen dividend, geen aandeelhouders alleen maximale impact voor de samenleving. Hierdoor kunnen we onafhankelijk werken, keuzes maken op basis van wat écht nodig is en alle middelen inzetten voor duurzame sociale waarde.
De SVF Methode
De Social Value Foundation werkt met een praktische methode die organisaties helpt om maatschappelijke waarde aantoonbaar te vergroten. De basis bestaat uit drie onderdelen. De Social Value Formule is een aanpak in zeven fasen die je stap voor stap meeneemt van analyse naar uitvoering. Het Self-Assessment, ontwikkeld met Springco Urban Analytics, laat in één oogopslag zien waar jouw organisatie staat en welke kansen er zijn om meer sociale waarde te realiseren. Het financieel model maakt vervolgens zichtbaar hoe sociaal rendement kan worden berekend en onderbouwd.
Een concrete aanpak om sociale waarde in wijken zichtbaar en meetbaar te creeren en partijen actief te verbinden aan een gezamenlijke landelijke agenda
Lees meer
Hoe maak je gebieden socialer, gezonder en inclusiever? Het begint met de vraag: waar sta je nu?
Lees meer
Dit model maakt inzichtelijk hoe sociaal rendement kan worden berekend, vertaald naar waarde voor stakeholders en gebruikt om investeringsbeslissingen steviger te onderbouwen.
Lees meer
Onze experts en bestuur
Bij de Social Value Foundation werkt een expertteam met kennis op het gebied van wonen, participatie en impactmeting.
Annemarie van Doorn
Oprichter / Bestuurder
Inge Kortekaas
Mede-oprichter | Expert ESG & Innovatie
Béla Teiwes
Co-creator / marketing / expert wooncoöperaties
Huib Boissevain
Bestuurslid
Annelinda van Dijck
Bestuurslid Eelco Parie
PR
Marten Valk
Co-creator/ facilitator / Cultuur- en systeemvernieuwing
Vera Lagerwaard
Marketing
Bekijk onze projecten